7 کلمه عامیانه عجیبی کـه در میز بلک جک خواهید شنید یکی از نخستین چیزهایی کـه بازیکنان جدید در مورد بازی هاي قمار کشف می کنند این اسـت کـه یادگیری زبان مناسب چقدر میتواند مهم باشد. جامعه کازینو نسبتاً ایزوله اسـت و فرهنگی را ایجاد می کند کـه با دانش خودی و حس سنت تعریف شده اسـت.
تا زمانی کـه نتوانید بـه اصطلاحات عامیانه و سایر هنجارهای زبانی کـه توسط قماربازان و دلالان بـه کار می روند پی ببرید، احساس می کنید کـه خارجیها بـه دنبال ان هستند.
اگر از بلک جک پول واقعی لذت میبرید ؛ باید بدانید کـه دوبرابر کردن شامل چه چیزی اسـت، تفاوت بین 16 سخت و نرم، و زمانی کـه جدا کردن یک جفت بهترین بازی اسـت. اما حتی علاقه مندان باتجربه بلک جک می توانند از هفت کلمه عامیانه بلک جک کـه در زیر توضیح داده شده اسـت، درس بخوانند.
اصطلاح “کفش” بـه قاب پلاستیکی سخت و درازی اطلاق می شود کـه شش یا هشت عرشه مورد استفاده در اکثر بازی هاي بلک جک مدرن را ذخیره می کند.
کفشها نسبتاً اخیراً بـه گیمپلی بلک جک اضافه شدهاند، کـه تنها در دهه 1960 پس از تکنیکهاي اولیه شمارش کارتها کـه میزهای تک طبقه را برای خانه غیرممکن کرد، مورد توجه قرار گرفت.
هنگامی کـه مدیران کازینو متوجه شدند کـه عرشههاي بیشتر در بازی می توانند با تلاش شمارنده کارت برای کسب برتری مقابله کنند، کفشهاي بلک جک در سراسر شهر گناه و فراتر از ان فراگیر شدند.
تقاضای از یک فروشنده برای استفاده از یک پشته از هشت عرشه حاوی بیش از 400 کارت غیرعملی اسـت، کفش ها هم برای خانه و هم برای بازیکنان بـه طور یکسان یک موهبت الهی هستند.
از دیدگاه بازیکن، کفش تضمین میکند کـه میتوان یک جریان ثابت از کارتها را بدون تاخیر تحویل داد. و اگر شـما یک کازینو راه اندازی می کنید، بـه طور موثر از بین بردن آفت شمارنده کارت – و مزیت آماری کمیاب کـه انها نسبت بـه خانه کسب می کنند – کفش را بـه یک معجزه مشروع تبدیل می کند.
آخرین کارتی کـه در هر دستی از کفش بیرون می آید، رو بـه روی فروشنده اسـت، بنابر این، بـه عنوان «کارت بالا» فروشنده شناخته می شود.
کارت بالا کـه نماینده نیمی از دست شروع دو کارته فروشنده اسـت، اطلاعات جزئی با ارزشی را در اختیار بازیکنان بلک جک در حین قمار در کازینو قرار می دهد. با مقایسه قدرت یا ضعف نسبی ان کارت بالا با مجموع دو کارته اولیه بازیکن، نخستین نمودار استراتژی اصلی بلک جک متولد شد.
بدیهی اسـت کـه بازیکنان بـه دلایل متعددی دوست دارند رتبه کارت هاي فروشنده را تا جایی کـه ممکن اسـت پایین بیاورند. اول از همه ی، هنگامی کـه فروشنده برای کارت بالا خود 2 یا 3 نشان می دهد.
ترکیب ان با کارت احتمالی 10 پایین، مجموع 12 یا 13 غیر قابل دفاع را بـه او می دهد. هر کارت بزرگی کـه از آنجا میگیرند، مستقیماً بـه شهر باست می فرستند، یعنی هر بازیکنی کـه دست زنده داشته باشد، شرط خودرا برنده می شود.
برعکس، وقتی دیلر یک کارت بالا قوی مانند 10 ارزش، 9 یا حتی یک آس نشان می دهد، بازیکنان می دانند کـه باید جسورانه عمل کنند و بـه یک مجموع برتر برسند.
دانستن این کـه چگونه کارت آپ دیلر بر شانس شـما برای برنده شدن تاثیر میگذارد، جزئی از موفقیت در بلک جک اسـت. برای شوخ طبعی، فقط جدول زیر را بررسی کنید تا ببینید چگونه کارت هاي مختلف شانس فروشنده را برای شکست خوردن تغییر می دهند.
کارت تا فروشنده احتمال شکست خوردن
2 35.50٪
3 37.41٪
4 39.58٪
5 41.84٪
6 42.28٪
7 26.19٪
8 24.36٪
9 23.12٪
10 22.89٪
آس 16.70٪
همانگونه کـه می بینید، آس بدیهی اسـت کـه بهترین دوست دیلر در مورد کارت هاي بالا اسـت، و بـه آن ها 16.70% ضربه می دهد تا شکست بخورند. اما بدترین کارتهایي کـه دلالها نشان میدهند – و زیباترین مناظری کـه یک بازیکن باید بـه ان نگاه کند – زمانی اسـت کـه کارت بالا 5 یا 6 باشد. دراین موارد، دیلر بیش از 40٪ مواقع خراب میشود.
نگه داشتن کارت هایي مانند 2؛ 3؛ 4؛ 5 و 6 بـه وضوح کار را برای فروشنده سخت می کند و همین امر برای بازیکنان نیز صادق اسـت. بـه همین دلیل، ان کارتهاي کمارزش در بین علاقهمندان بـه بلک جک، در مجموع بـه عنوان «سخت» شناخته میشوند.
در همین راستا، وقتی هردو کارت را نگه میدارید کـه مجموعاً 12؛ 13؛ 14؛ 15 یا 16 را ایجاد می کنند، با یک دست سفت گیر می کنید.
تلاش برای هدایت موفقیت آمیز دست سفت کار دشواری اسـت، زیرا ایستادن روی این مجموعات متوسط شـما را در برابر بیشتر مجموعات نهایی فروشنده آسیب پذیر می کند.
با این وجود، ضربه زدن روی یک دست سفت مانند 16 فقط چند کارت کم در کفش بـه شـما می دهد تا با ان کار کنید، زیرا هر چیزی کـه بیش از 5 باشد شـما را از بین میبرد.
یکی از راههاي آسان برای بـه خاطر سپردن دستهاي سفت این اسـت کـه ضربه زدن و کشیدن هر کارت 10 ارزشی، بلافاصله شـما را از پا در میآورد. در مورد نمودارهای استراتژی اصلی، انها در واقع یک راه حل نسبتاً ظریف برای “حل” این دست هاي سفت ارائه می دهند. در این جا نحوه کار ان آمده اسـت.
وقتی با هر 13؛ 14؛ 15 یا 16 سفت شروع می کنید، همیشه باید در مقابل هر کارتی کـه فروشنده سفت اسـت «2؛ 3؛ 4؛ 5؛ یا 6» بایستید. اگر دیلر یک کارت 7 آس قوی نشان دهد، باید ان را بمکید و بـه امید التیام دست سفت خود ضربه بزنید.
در مورد 12 هاي سفت در عرشه، قوانین تا حد زیادی یکسان باقی میمانند بـه غیر از ضربه زدن بـه 12 در برابر کارت 2 یا 3 یک فروشنده.
اگر میز بلک جک را از دید فروشنده و هر صندلی بـه عنوان پایه اي در زمین بیسبال تصور کنید، بـه زودی باید ببینید کـه این اصطلاح عامیانه از کجا سرچشمه گرفته اسـت.
صندلی “پایه سوم” آخرین صندلی در چرخش فروشنده در اطراف میز یا نزدیکترین صندلی بـه بازوی راست انها اسـت. هر شخصی کـه در موقعیت پایه سوم بنشیند، آخرین بازیکنی خواهد بود کـه روی هر دست عمل می کند، در غیر این صورت بـه عنوان “لنگر” یا “لنگر” شناخته می شود.
بازیکنان بلک جک معمولی وقتی صحبت از صندلی پایه سوم بـه میان می آید، می توانند دسته سختی باشند، بیشتر بر اساس این باور اشتباه انها مبنی بر این کـه آخرین بازیکنی کـه اقدام میکند بـه تعیین نتیجه فروشنده کمک می کند.
دست زیر را در حال پایین رفتن برای دریفت من تصور کنید.
شـما برای هر دست 50 دلار شرط بندی می کنید و بـه پایین نگاه می کنید تا یک جفت ملکه شیرین را ببینید کـه از شـما شروع می کنند. این باعث می شود.
کـه مجموع 20 امتیاز شروع شـما در مقابل کارت 6 تایی سفت فروشنده باشد. بعد از این کـه ایستادید، دو بازیکن دیگر ضربه میزنند و میروند. سپس توجه بـه توریستی میافتد کـه در صندلی پایه سوم قرار می گیرد و هر بار یک تراشه 5 دلاری را شرط بندی میکند.
واضح اسـت کـه این بازیکن در استراتژی اصلی بلک جک بـه خوبی آشنا نیست و زمان بیشتری را صرف چت کردن با فروشنده زیبا می کند تا این کـه واقعاً کارت هاي خودرا بازی کند. وقتی متوجه می شوند کـه اینکار اکنون متوجه انها اسـت، بـه 12 نفر خود از بالا نگاه میکنند و بـه طور معمولی میگویند: “من را بزن، حدس می زنم.”
مانند ساعت، دلال توریست را 10 میکشد و ان ها متحیر میمانند. در مرحله بعد، فروشنده کارت چهره مورد انتظار خودرا در زیر برای مجموع 16 نشان می دهد، و با شکوفایی، 5 کامل را بـه 21 میکشد.
همانگونه کـه فروشنده شرط بزرگ شـما را بـه کشوی خود میکشد، شـما نمیتوانید از اطلاع دادن بـه توریست در مورد بازی ترسناک آن ها پیشگیري کنید:
کارت ها
“هی پسر، این جا هیچ لطفی بـه فروشنده نکن. فقط کارت نیم تنه اش را گرفتی!
این 10 مال او بود اگر فقط با کتاب بازی کنید و با 12 در برابر 6 بایستید.
حالا من چند ربع روی 20 میبازم چون نمی دانی چگونه پایه سوم بازی کنی؟ ببند، بچه، صندلی آسان تری برای بازی پیدا کن.»
موقعیتهاي پرتنشی مانند این پس از اشتباهات پایه سوم در هر میز بلک جک در جهان ظاهر میشوند. بـه همین دلیل، افراد معمولی بـه تازهکارها توصیه میکنند تا زمانی کـه بـه استراتژی اولیه تسلط پیدا نکنند، از پایگاه سوم دوری کنند.
البته، این “متخصصان” استراتژی نیز بـه اشتباه یک قمارباز معمولی افتاده اند. حتی اگر ان دست جدا شده بـه تصمیم بازیکن پایه سوم بستگی داشت.
حجم نمونه طولانیتر دریک جلسه طولانیتر باعث ایجاد تعادل در همه ی چیز میشود. بـه عبارت دیگر، برای هر سومین تصمیم پایه کـه بـه نفع فروشنده اسـت، دیگری را می بینید کـه کارت جین وی را می گیرد و بـه جای ان یک نیم تنه جای گزین می کند.
صحبت از آمار، یکبار در هر 50 دست یا بیشتر، عرشه یک چیز کمیاب بـه نام “چارلی پنج کارته” را ارائه می دهد.این دست متشکل از هر پنج کارت اسـت کـه مجموعاً 21 کارت را دقیقاً بدون پشت سر گذاشتن، تشکیل می دهد. شـما ممکن اسـت 2-3-4-5-7 یا شاید ace-3-4-5-8 را ببینید، اما هردو چارلی هاي پنج کارته هستند.
چند کازینو در ان روزگار، اگر یک چارلی پنج کارتی میگرفتید، مبلغ ۲:۱ را پرداخت می کردند، اما این میزها درسال ۲۰۲۱ مدتهاست کـه از بین رفتهاند.
اصطلاح دیگر برای “طبیعی” یا “بلک جک”؛ اسنپر هر آس + هر کارت 10 ارزشی اسـت کـه نام بازی را می دهد.
این کلمه از صدای سیلی زدن ناشی می شود کـه وقتی دلال ها 5 دلار پرداخت رابا تراشه 2.50 دلاری اضافی در بلک جک با شانس 3:2 تکمیل می کردند. در واقع، تراشههاي معمولی صورتی 2.50 دلاری بـهطور گسترده در تعداد زیادی از نقاط مهم قمار منطقهاي کشور آمریکا بـه عنوان slappers شناخته میشوند.
از دنیای پوکر خارج شده اسـت، یک بازی “heads up” یا “head on” بازی اي اسـت کـه فروشنده و یک بازیکن تنها را شامل می شود.
طبق معمولً در رقابت بر سر ریسکهاي بالا، متخصصان ارشد، حریم خصوصی یک میز خالی را ترجیح میدهند، هم بـه این دلیل کـه بتوانند تمرکز کنند و هم برای پیشگیري از هرگونه مشکل پایه سوم. وقتی میبینید.
کـه شخصی برای شرطهاي بزرگ بازی میکند، آداب کازینوی مناسبی اسـت کـه منتظر بمانید تا یک کفش جدید بخرید و بپرسید کـه آیا می توانید بـه بازی بپیوندید یا خیر.
بخشی از سرگرمی مرتبط با قمار کازینو، نحوه ایجاد خرده فرهنگهاي کوچک اسـت. بازیکنان بازی هاي رومیزی اصطلاحات خودرا دارند، در حالی کـه بازیکنان بازی هاي ماشینی بـه زبان خودشان صحبت می کنند.
همان طور کـه می بینید، بلک جک بـه هیچ عنوان از این پدیده مصون نیست. بین کارتهاي سفت و اسنپر، پنج کارت چارلی و پایه سوم، کارتهاي بالا و بازی سر بالا، میزهای بلک جک خانه مجموعه منحصر بـه فرد خود از زبان عامیانه اسـت.