واریانس فی نفسه کلمه کثیفی در پوکر نیست، اما برای تعداد زیادی از ما یک اصطلاح بسیار تئوری اسـت و فقط تعداد کمی از ما معنای واقعی ان را درک میکنیم.چگونه می توان واریانس را در پوکر زنده و آنلاین شکست داد.
واریانس ارتباط زیادی با ریاضیات دارد، کـه – دوباره – یک کلمه کثیف نیست، بلکه علمی اسـت کـه مطمئن میشود خودرو هاي ما رانندگی می کنند، هواپیماهای ما پرواز می کنند و تلفن هاي هوشمند ما «حداقل تا حدودی» هوشمند هستند.
برای درک معنای واریانس، لازم نیست نظریه احتمال را مطالعه کنید یا بدانید کـه مخفف CLT بـه معنای « قضیه حد مرکزی » اسـت . “در واقع خیلی ساده تر از این اسـت. اساساً در پوکر واریانس یک اصطلاح «یا بـه طور خاص یک شماره» اسـت کـه نشان میدهد تا چه حد نتایج شـما حول میانگین پخش شده اسـت .
بـه بیان ساده تر – واریانس زیاد بـه معنای نوسانات زیاد اسـت. واریانس کمتر بـه معنای نوسانات کمتر اسـت. اما بیایید برای درک بهتر مفهوم واریانس در پوکر بـه یک مثال نگاه کنیم و اعدادی را روی ان قرار دهیم.
واریانس پوکر
بیایید وی را جان صدا کنیم.
واریانس در پوکر زنده
بیایید نگاهی بـه یک بازیکن پوکر زنده با ریسک پایین بیاندازیم. ما وی را جان صدا میکنیم .جان در کازینوی محلی خود هولدم 1/2 دلاری بدون محدودیت بازی میکند. او 20 روز در ماه بازی میکند و بـه طور متوسط 6 ساعت در روز بازی میکند.
او طبق معمول بین 30 تا 35 دست در ساعت بازی میکند. بنابر این در مجموع حدود 4000 دست در ماه بازی میکند.اکنون از آنجایی کـه جان بازیکن شایسته اي اسـت، طبق معمولً در بازی خود برنده میشود. او در هرماه بـه طور متوسط 2000 دلار سود پس از چنگک زدن و انعام دارد. بنابر این نرخ برد او 50 دلار در هر 100 دست اسـت.
البته جان هرروز یکسان برنده نمیشود. او روزهای خوبی دارد کـه در ان یک تن برنده میشود و روزهای بدی کـه مقدار زیادی از دست می دهد. “روزهای خوب و روزهای بد” – کـه خودرا واریانس .حالا بیایید سعی کنیم یک شماره روی واریانس جان قرار دهیم. بنابر این ما از او یک ماه میخواهیم تا نتایج خودرا هر 100 دست بـه طور دقیق بنویسد.
$50 $180 $0 $160 -$190 $140 $440 -$200
-$300 $230 $230 $320 $130 $390 $330 $340
$200 -$220 $130 $640 -$170 $90 -$50 -$120
-$270 -$200 -$260 $20 $90 -$160 $0 -$340
$190 -$250 $120 -$300 $400 $90 $200 -$80
این ها برنده هاي جان برای هر 100 حرکت دست اسـت. اگر این 40 شماره را جمع کنید دقیقا 2000 دلار میشود. اما برای کشش هاي فردی نتایج او از 340 دلار باخت تا 640 دلار برد متغیر اسـت.
بـه طور متوسط انتظار داریم کـه جان بـه ازای هر 100 دست 50 دلار برنده شود، اما بیایید نگاهی دقیق تر بـه واریانس او بیندازیم.بنابر این ما تفاوت میانگین را از بردهای مورد انتظار او «50 دلار بـه ازای هر 100 دست» برای هر 40 حرکت 100 دستی ارزیابی میکنیم «برنامه اي مانند excel در این جا بسیار مفید اسـت زیرا فرمول هایي برای انجام این محاسبات ساخته اسـت».
ما این ارزیابی را انجام دادیم و معلوم شد کـه میانگین تفاوت 238 دلار اسـت. بـه این شماره انحراف معیار میگویند .این بدان معناست کـه جان بـه طور متوسط 238 دلار برنده مورد انتظار خود 50 دلار در هر 100 دست را از دست خواهد داد – چه با بردن بیش از 50 دلار یا با از دست دادن بیش از 100 دست کشش.
اکنون ما سه شماره مهم را برای درک کامل واریانس گرد آوری کرده ایم:
نمودار واریانس پوکر
چیزی کـه جان از ان اجتناب میکند.
نرخ برد : در مورد جان: 50 دلار در هر 100 دست
انحراف استاندارد : در مورد جان: 238 دلار در هر 100 دست
تعداد دست هاي بازی شده : در مورد جان: 4000 «برای یک ماه»
این سه شماره تمام چیزی اسـت کـه ما برای اجرای یکسری آزمایش، توضیح نتایج جان در دورههاي طولانی و حتی حدسهاي درست در مورد بردهای آیندهاش احتیاج داریم.این سه پارامتر «نرخ برد، انحراف استاندارد و تعداد دستها» را درنظر می گیریم و بـه هر خودروحساب واریانسی می رویم تا بینش بیشتری در مورد واریانسی کـه جان انتظار دارد بـه دست آوریم.
سیگاری بت احتمالا میزبان بهترین اتومبیل حساب واریانس رایگان موجود برای بازیکنان پوکر اسـت. پس بیایید بـه آنجا برویم، ان سه پارامتر را وارد کرده و بـه نتایج نگاهی بیندازیم «این اتومبیل حساب بـه جای دلار با پرده هاي بزرگ کار میکند، بنابر این ما اعداد جان را بـه بیگ بلایند ترجمه کردیم»:
حالا ما این جا چه میبینیم؟ ابتدا اتومبیل حساب 20 نمونه شبیه سازی شده را نشان می دهد کـه چگونه جان ممکن اسـت در طول یک ماه عمل کند «خطوط رنگی نازک».
همچنین بهترین و بدترین اجرا از 1000 آزمایش «خطوط آبی و قرمز پررنگ» را نشان می دهد.خطوط سبز پررنگ فواصل خاطرجمعی را نشان می دهد . دو خط سبز تیره مهمترین آن ها هستند – انها فاصله خاطرجمعی 95 درصد را نشان می دهند .
“جان” ممکن اسـت انتظار عده اي از سواری هاي وحشی را در مدت تنها یک ماه داشته باشد.این اصطلاح بـه این معنی اسـت کـه در 95 درصد از همه ی موارد، نتایج واقعی جایی بین ان خطوط خواهد بود. معنی: در هر زمان معین فقط 5 درصد احتمال دارد کـه برد او بالای نمودار سبز تیره بالا یا زیر نمودار سبز تیره پایین باشد.
احتمال این کـه جان بیش از 4000 دست سود نداشته باشد 9.2 درصد اسـت.
5 درصد مواقع جان در نزول بیش از 2000 دلار «1000 بیگ بلایند» گیر میکند.
3 تا 4 درصد مواقع جان در بیش از 10000 دست در نزول گیر میکند «اگر 4000 دست در ماه بازی کند دو ماه و نیم اسـت».
بـه طور متوسط جان می تواند انتظار داشته باشد کـه 2000 دلار در ماه برنده شود، اما 5 درصد احتمال دارد کـه دریک ماه بیش از 5000 دلار برنده شود یا حداقل 1000 دلار دریک ماه از دست بدهد.
جان ممکن اسـت انتظار سواری هاي وحشیانه را داشته باشد و اگر یک ماه باخت داشته باشد نباید زیاد تعجب کند و اگر ماه بسیار خوبی داشته باشد نباید بیش از حد بـه خود ببالد.
بـه طور طبیعی میتوان انتظار داشت کـه واریانس در هنگام بازی بیشتر تأثیر کمتری داشته باشد. بنابر این بیایید فرض کنیم جان بـه مدت 10 ماه «40000 دست» با همان نرخ برد «50 دلار یا 25 بیگ بلایند در هر 100 دست» و همان انحراف استاندارد «238 دلار یا 119 بیگ بلایند در هر 100 دست» بازی میکند.
اکنون این خطوط بسیار دوستانه تر بـه نظر میرسند – همه ی آن ها بالا میروند. و حتی بدترین پایان از 1000 آزمایش بسیار بالاتر از خط صفر اسـت.
احتمال از دست دادن جان بیش از 40000 دست «10 ماه پوکر زنده» بسیار ناچیز اسـت: 0.001 درصد.در 95 درصد از تمام آزمایشها، جان بین 10400 تا 29500 دلار در مدت 10 ماه برنده خواهد شد.
چگونه در پوکر واریانس را شکست دهیم
بازیکنان خوب بازی هاي نقدی از واریانس عرق نمیکنند.
بازیکنان بسیار خوب بازی هاي نقدی زنده هیچ مشکل واریانسی ندارند
مثالی کـه ما بـه تازگی مرور کردیم نشان می دهد کـه پس از چند ماه بازی، یک بازیکن خوب بازی نقدی زنده می تواند انتظار داشته باشد کـه بـه سادگی از هرگونه واریانس منفی کـه ممکن اسـت در طول مسیر با ان مواجه شود، دوام بیاورد.
اگر بـه اندازه کافی خوب باشید و نرخ برد شـما بـه اندازه کافی بالا باشد، علیرغم هر نزولی کـه ممکن اسـت دچار ان شوید، خوب از آب در خواهید آمد.
اما این مثال همچنین نشان می دهد کـه در دوره هاي زمانی کوتاه باید واریانس را درنظر بگیرید. در مثال ما یک شانس بسیار واقعی برای داشتن یک ماه باخت وجوددارد «9.2 درصد».
بنابر این همیشه باید مطمئن شوید کـه بانک شـما می تواند این نوسانات کوتاه مدت را مدیریت کند.
بـه یاد داشته باشید کـه چگونه گفتیم واریانس مشکل بزرگی برای بازیکن خوب و زنده بازی نقدی نیست؟ این یک داستان بسیار متفاوت برای بازیکنان پوکر آنلاین اسـت.بـه ویژه یک فیل بزرگ در اتاق وجوددارد کـه باید با احتیاط بـه ان نزدیک شد: نرخ برد.
بدیهی اسـت کـه تفاوتهاي زیادی بین پوکر زنده و پوکر آنلاین وجوددارد «و عده اي از افراد حتی ممکن اسـت تا آنجا پیش بروند کـه ان را یک بازی کاملاً متفاوت بنامند». برای ما مهمترین موارد مرتبط با واریانس عبارتند از:
واریانس یک عامل اصلی برای بهترین بازیکنان آنلاین اسـت.
یک بازیکن آنلاین «نیمه» حرفه اي بیش از یک میز بازی میکند و میانگین ان از 200 تا بیش از 1000 دست در ساعت خواهد بود «بازیکن زنده طبق معمولً هرگز بیش از 35 دست در ساعت نمیبیند».
بازیکنان زنده برای بازی کردن 100 دست بـه سه ساعت زمان نیاز دارند و میتوانند وحشیانه ترین نوسانات را دراین مدت تجربه کنند. بـه صورت آنلاین ممکن اسـت فقط بـه 10 دقیقه برای بازی 100 دست نیاز داشته باشید و طبق معمولً دراین مدت نوسانات کمتری را تجربه خواهید کرد «تا حدی بـه دلیل این واقعیت اسـت کـه بازی ها بـه طور کلی فشرده تر هستند».
در حالی کـه بازیکنان لایو با ریسک پایین ممکن اسـت بتوانند محدودیت خودرا با 25 بیگ بلایند در هر 100 دست شکست دهند، این نرخ هاي برد امروزه در دنیای پوکر آنلاین بی سابقه اسـت. رقابت بسیار بهتر اسـت و نرخ برد پنج بیگ بلایند در هر 100 دست در حال حاضر عالی درنظر گرفته شده اسـت.
در حالی کـه دو نقطه اول «دست هاي بیشتر، انحراف استاندارد کمتر» ممکن اسـت نشان دهد کـه پوکر آنلاین واریانس کلی کمتری نسبت بـه پوکر زنده دارد، نقطه سوم «نرخ برد کمتر» تضمین میکند کـه واریانس عامل اصلی آنلاین اسـت.
برای این کـه نشان دهیم این عامل واریانس چقدر مهم اسـت، اجازه دهید برای لحظه اي بـه جان بازگردیم. جان – آسیاب پوکر زنده ما از نمونه هاي قبلی ما – بـه تازگی دنیای پوکر آنلاین را کشف کرده اسـت و او بـه همان اندازه کـه در کازینو محلی خود اسـت آنلاین مناسب اسـت.
فرض کنید او میزهای هولدم بدون محدودیت 0.50 دلاری / 1 دلاری را بـه صورت آنلاین با نرخ برد پنج بیگ بلایند در هر 100 دست شکست می دهد «کـه در حال حاضر بسیار بالاتر از میانگین برای بازیکنان شایسته اسـت».
انحراف استاندارد او 100 بیگ بلایند در هر 100 دست اسـت «این یک انحراف استاندارد معمول برای میزهای شش حداکثری آنلاین اسـت».
زنده، جان 4000 دست در ماه بازی میکند، بنابر این بیایید ببینیم کـه او دراین مدت چگونه آنلاین میشود. دوباره بـه اتومبیل حساب واریانس Pokerdope.com می رویم، سه پارامتر «نرخ برد، انحراف استاندارد و تعداد دستها» را وارد میکنیم و بـه نتایج نگاه میکنیم:
ببینید این جا چه خبر اسـت؟ ان نمونه ها وحشی میشوند!بیش از 4000 دست، جان می تواند انتظار داشته باشد کـه 200 بیگ بلایند «کـه معادل 200 دلار در میزهای 0.50 دلاری / 1 دلار اسـت» بـه طور میانگین برنده شود، اما او با نوسانهاي بسیار سنگین زیادی روبهرو خواهد شد.
احتمال از دست دادن پول جان بیش از 4000 دست 38٪ اسـت.
احتمال 2.5% «هر 40 بار آزمایشی» وجوددارد کـه جان بیش از 1000 دلار «10 خرید یا بیشتر» بیش از 4000 دست از دست بدهد.
در واقع بیش از 30 درصد از مواقع جان در نزول بیش از 2000 دلار گیر میکند.
این اعداد رابا عملکرد زنده پوکر جان مقایسه کنید. زنده، شانس او برای از دست دادن پول بیش از 4000 دست تنها حدود 9٪ بود.
واریانس یک عوضی اسـت.دلیل این کـه چرا واریانس چنین تأثیر عظیمی دارد قبلاً در بالا ذکر شد: نرخ برد. یک بازیکن آنلاین خوب ممکن اسـت در هر 100 دست پنج بیگ بلایند برنده شود — شاید 8 تا 10 BB در هر 100 دست اگر واقعاً درخشان باشد ودر سطح نسبتاً پایینی بازی کند.
در حالی کـه در تئوری این شماره خوبی اسـت، اما تنها کسری کوچک از انحراف استاندارد این بازیکن بیش از 100 دست اسـت.این بدان معنی اسـت کـه واریانس هر از چند گاهی بـه شـما ضربه میزند و کار زیادی نمی توانید در مورد ان انجام دهید. نرخ برد شـما خیلی پایین اسـت کـه نمی تواند یک نزول بزرگ را در چند صد دست خنثی کند.ممکن اسـت بـه هزاران «شاید حتی ده ها هزار» دست نیاز داشته باشید تا از نوسانات خود خلاص شوید.
مانع دیگر؟ مخالفان آنلاین شـما هوشیار هستند. و احتمالاً خیلی خوب اسـت.اگر پشت میز پوکر آنلاین بنشینید و انتظار داشته باشید کـه از روی ان بچرخید و مانند کازینو محلی خود جلو بروید، با یک شگفتی ناخوشایند روبهرو خواهید شد:
حریفان آنلاین شـما طبق معمولً مردم محلی یا گردشگران نیمه مست نیستند.
حریفان آنلاین شـما «بیشتر» هوشیار هستند و طبق معمولً میدانند کـه چه می کنند.
حریفان آنلاین شـما ممکن اسـت صدها هزار دست تجربه داشته باشند و برای امرار معاش میزها را خرد کنند.
بنابر این حتی اگر برنده باشید، با اختلاف بسیار کمتری نسبت بـه زنده برنده هستید. و نرخ برد کوچک تر منجر بـه نوسانات بزرگ تر و افزایش قابل توجهی واریانس «منفی» میشود.
دست هاي بیشتر، واریانس کمتر بیایید نگاهی بـه نحوه مقابله با این مشکل واریانس بیندازیم.کلید بازرسی واریانس خود این اسـت کـه بیشتر دست بازی کنید . تقریبا تمام آسیابهاي آنلاین حرفهاي دهها هزار دست را در ماه بازی میکنند – برخی حتی بیش از 100000 دست «هرماه و هرماه» بازی می کنند.
اگر شـما یک بازیکن برنده هستید، جمع کردن دست هاي بیشتر بـه ناچار تأثیر هرگونه واریانس کوتاه مدت را کاهش می دهد . نوسانات نزولی بـه سادگی ناپدید نمیشوند، اما شـما در نهایت برنده آن ها خواهید شد.
پس بیایید – دوباره – از نمونه هاي قبلی خود بـه جان بازگردیم. او تصمیم گرفت بـه پوکر آنلاین یک شات واقعی بدهد و شروع بـه بازی 20 روز در ماه، بـه طور متوسط 2000 دست در روز «بازی 4 تا 6 ساعت در روز» کرد.
او در ماه 40000 دست بازی میکند. او 0.50 دلار / 1 دلار بدون محدودیت هولدم بازی میکند و میانگین نرخ برد پنج بیگ بلایند در هر 100 دست دارد. انحراف معیار او 100 بیگ بلایند در هر 100 دست اسـت.
جان برای یک ماه بازی چه نتایجی را می تواند انتظار داشته باشد؟ خوب، بیایید ان اعداد را در اتومبیل حساب واریانس وارد کنیم:
چگونه واریانس را شکست دهیم. در حالی کـه هنوز کاملاً وحشی بـه نظر میرسد، این شبیه سازی خیلی بد بـه نظر نمیرسد.
تنها 16 درصد احتمال دارد کـه جان با یک ماه بازنده تمام شود
5 درصد احتمال دارد کـه جان بیش از 2000 دلار ضرر کند یا بیش از 6000 دلار دریک ماه برنده شود.
واریانس بعد از 40000 دست هنوز یک عامل اسـت، اما در حال حاضر بسیار کوچک تر از بیش از 4000 دست اسـت.
همچنین میتوانیم نتایج احتمالی جان را در بیش از 400000 دست شبیهسازی کنیم «کـه ارزش بازی برای جان 10 ماه اسـت»:
شانس از دست دادن پول در طی 10 ماه «400000 دست» اندک اسـت: 0.08٪
شانس برنده شدن مبلغی بین 7350 تا 32650 دلار 95 درصد اسـت.
احتمال این کـه در هر لحظه دریک نوسان 2000 دلاری گیر بیفتید کمی بیش از 30٪ اسـت.
شانس گیر افتادن دریک نوسان 5000 دلاری «این یعنی 50 خرید!» در هر لحظه حدود 4٪ اسـت.
در حالی کـه این اعداد ممکن اسـت همان گونه وحشتناک بـه نظر برسند، متأسفانه این بهترین چیزی اسـت کـه میتوان بـه ان دست یافت. خوب بازی کردن، اجتناب از شیب و جمع کردن تعداد زیادی دست تنها راه مقابله با نوسانات پایین اسـت.
این اعداد همچنین نشان می دهند: اگر بازیکن مناسبی هستید «بـه معنی: برنده»؛ میتوانید واریانس منفی رابا پخش حجم لازم رد کنید.
ما قبلاً ثابت کردهایم کـه واریانس بسیار مشکل اسـت و یک راه وجوددارد کـه پوکر آنلاین مطمئناً کار نمی کند : شـما نمی توانید فقط یک یا دو میز را چند ساعت در هفته بازی کنید و انتظار داشته باشید کـه بـه طور مداوم درآمد کسب کنید.اگر این امیدها و انتظارات شماست، پوکر آنلاین احتمالا برای شـما مناسب نیست.
شـما یا روی بازی خود کار میکنید و حجم مناسبی بازی میکنید یا یاد میگیرید کـه با این واقعیت زندگی کنید کـه واریانس یک عامل بزرگ اسـت و این کـه یک ماه برنده یا باخت دارید بیشتر توسط شانس تعیین میشود.همچنین نباید برای نوسانات صعودی یا نزولی بیش از حد ارزش قائل شوید. بـه هرحال انها بیشتر ودر مقیاسی بزرگ تر از انچه شـما انتظار دارید رخ خواهند داد.
فقط بـه این دلیل کـه در عرض چند ساعت 10 خرید دریافت کردید، دومین بار ونسا سلبست نیستید . و فقط بـه این دلیل کـه 10 خرید در طول دو شب انجام دادید، الزاماً بازیکن بدی نیستید.
حتی بازیکنانی کـه در ریسکهاي پایین قراردارند و عمدتاً بـه دلایل رقابتی «و نه برای پرداخت صورتحسابهایشان» بازی می کنند، باید بـه این واقعیت عادت کنند کـه برای شکست مداوم حد خود بـه استقامت زیادی نیاز دارند.
اما این بدان معنا نیست کـه واریانس نمی تواند یکبار برای همیشه عوضی شـما باشد. بله، همه ی میتوانند بد بدود. اما از طرف دیگر همه ی میتوانند بـه خوبی بدود.
مشخص اسـت کـه بازیکنان زیر هم سطح در تورنمنت هاي بزرگ امتیازات زیادی کسب می کنند «بـه این فکر کنید کـه جیمی گلد یا داروین مون بـه مقام هاي اول و دوم در رویداد اصلی WSOP میرسند».
همیشه ممکن اسـت در مسابقات پوکر یک مشت خوش شانس بیاورید… اما این کـه پوکر را جدی بگیرید و یاد بگیرید کـه بـه طور مداوم برنده شوید داستان کاملاً متفاوتی اسـت.