نحوه بازی Canasta یک بازی کارتی بسیار همه ی کاره و سرگرم کننده اسـت، اما ممکن اسـت یادگیری ان وحشتناک بـه نظر برسد. هدف این مجموعه دستورالعمل ها آموزش بازی Canasta بـه یک بازیکن تازه کار اسـت.Canasta یک بازی اسـت کـه میتوان با چهار بازیکن کـه بـه دو تیم تقسیم میشوند بازی کرد. این بازی همچنین می تواند توسط سه یا دو بازیکن انفرادی انجام شود.
Canasta یک بازی عالی برای رفت و آمد با گروه هاي کوچک از مردم اسـت، زیرا یک بازی کامل ممکن اسـت یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.
کاناستا با دو دسته کامل کارت، شامل دو جوکر از هر دسته کـه مجموعاً 108 کارت دارد، بازی میشود.هدف اصلی بازی پیشی گرفتن از تیم یا بازیکنان رقیب اسـت. امتیازها با تشکیل ترکیبات – ترکیبی از سه یا چند کارت دریک رتبه، با یا بدون کمک کارت هاي وحشی بـه دست میآیند.یک ترکیب با حداقل هفت کارت، Canasta نامیده می شود .نکته را اضافه کنیدسوال بپرساظهار نظردانلود
بدون پرداختن بـه جزئیات «این مراحل و اصطلاحات بعداً توضیح داده خواهد شد»؛ در این جا یک مرور مختصر از نحوه انجام بازی آورده شده اسـت.
انتخاب تیم ها و معامله درصورت بازی با چهار بازیکن، باید دو تیم انتخاب شود کـه هر کدام از دو بازیکن تشکیل شده باشد. هم تیمی ها روبروی هم خواهند نشست. اگر بازی با دو یا سه بازیکن انجام شود، تیمی تشکیل نمیشود و هر بازیکن بـه تنهایی اسـت.
عرشه توسط یک بازیکن بـه هم ریخته می شود. پس از ان؛ بازیکنی کـه در سمت چپ شافلر مینشیند، 11 کارت بـه هر بازیکن، رو بـه پایین میدهد.
توجه: هنگامی کـه یک دور جدید شروع می شود، بازیکنی کـه در دور قبلی کارت ها را پخش کرده اسـت نقش شافلر را بر عهده می گیرد.
هر بازیکن کارت هایي را کـه بـه او داده می شود برمی دارد و بـه آن ها نگاه میکند و مطمئن می شود کـه کارت ها از دید بازیکنان رقیب پنهان نگه داشته می شود. کارت هایي کـه توسط یک بازیکن انفرادی نگه داشته می شود، دست ان بازیکن نامیده می شود .
باقیمانده عرشه بـه صورت رو بـه پایین در مرکز میز قرار می گیرد و توده اي بـه نام سهام ایجاد میکند . کارت بالایی برگردانده می شود ودر کنار استوک قرار می گیرد و شمع دور ریختنی را شروع میکند . اگر کارت اولیه جوکر اسـت، 2 یا 3 کارت، باید یک یا چند کارت اضافی روی کارتی کـه قبلاً برگردانده شده اسـت چرخانده شود تا زمانی کـه یک کارت طبیعی «4 یا بالاتر» ظاهر شود.
اگر بازیکنی در هر نقطه از بازی یک شماره 3 قرمز «3 الماس یا قلب» را در دست خود بیابد، بازیکن باید 3 قرمز را رو بـه بالا جلوی انها روی میز بگذارد و یک کارت جای گزین از ان بکشد. موجودی. هر رد 3 دارای ارزش پاداش 100 امتیازی اسـت، اما اگر یک تیم یا بازیکن هر چهار 3 قرمز را بازی کند، هر کارت بـه عنوان 200 امتیاز یا در مجموع 800 امتیاز ارزیابی می شود.
مقادیر امتیاز کارت هاي مربوطه بـه شرح زیر اسـت:
-آس: 20
-K تا 8:10
-7 تا 4:5
3s سیاه: 5
وایلد کارت:
-دئوس «2 ثانیه»: 20
-قرمز 3: هر کدام 100 «هر کدام 200 اگر یک تیم یا بازیکن هر چهار نفر بازی کند»
یک ترکیب شامل گروهی از کارتهای “طبیعی” «Aces تا 4s» با رتبه عددی یکسان، با یا بدون افزودن کارتهای وحشی اسـت. یک ادغام فقط در صورتی معتبر اسـت کـه دارای دو یا چند کارت طبیعی باشد و بیش از سه کارت وحشی نداشته باشد.کاناستا ترکیبی اسـت کـه شامل حداقل هفت کارت اسـت .
کاناستای طبیعی ترکیبی اسـت کـه حاوی حداقل هفت کارت طبیعی اسـت «بدون کارت هاي وحشی».
مهم: برای ارزیابی بـه عنوان امتیاز مثبت، در طول نوبت بازیکن برای بازی، یک ترکیب باید رو بـه بالا روی میز گذاشته شود. فرآیند قرار دادن یک ادغام معتبر روی میز را میگویند . تمام کارت هایي کـه در پایان دور در دست هر بازیکنی باقی میماند بـه عنوان امتیاز منفی بـه حساب میآید.
افتتاح
هنگامی کـه یک بازیکن «یا تیم بازیکن» باز اسـت، در نوبت هاي بعدی می تواند بدون محدودیت بـه ان اضافه کند یا ترکیبات جدیدی را بازی کند.اگر در تیمها بازی می کنید، فقط یک بازیکن از تیم باید باز شود، و تمام ترکیبهاي آتی کـه توسط بازیکنان تیم مربوطه انجام میشود، در مقابل هم تیمیاي کـه در ابتدا باز شد قرار میگیرد.
گرفتن شمع دور انداختن همان طور کـه قبلاً گفته شد، در شروع نوبت هر بازیکن، بازیکن همیشه این امکان را دارد کـه از بالای سهام یک کارت بکشد. با این حال، اگر بازیکن پیش نیازهای مناسبی داشته باشد، می تواند کل انبوه دور ریختنی را برداشته و بـه دست خود اضافه کند. اگر بازیکنی بخواهد شمع دور ریختنی را بردارد، دانستن این کـه آیا شمع دور ریختنی منجمد شده اسـت یا منجمد نشده اسـت «هردو وضعیت مستقیماً در زیر توضیح داده شده اسـت» بسیار مهم اسـت.
مهم: در شروع هر دور، شمع دور انداختن در برابر همه ی تیمها یا بازیکنان منجمد می شود.
برای این کـه بازیکن در حین نوبت خود یک انبوه دور ریختنی یخ زده را بردارد، بازیکن باید دو کارت طبیعی مشابه در دست داشته باشد «نه روی میز». سپس بازیکن باید کارتهاي نگهداشتهشده، مطابق با کارتهاي خودرا با کارت بالای شمع دور ریخته ترکیب کند و ترکیب تازه ایجاد شده را روی میز بگذارد.
ترکیب ایجاد شده باید حداقل از سه کارت طبیعی «دو «یا بیشتر» کارت از دست بازیکن، و یک کارت از بالای شمع دور ریختنی تشکیل شده باشد. پس از پخش ترکیب، بازیکن انباشته باقیمانده دور ریختنی را بـه دست خود اضافه میکند و عرشه بـه سمت بازیکن «و تیم او، درصورت لزوم» منجمد می شود. بازیکنی کـه شمع دور انداختن را برداشت، درصورت تمایل، میتواند در طول باقیمانده نوبت خود، مواد اضافی را روی میز قرار دهد.
شمع دور انداختن را میتوان در مقابل یک تیم یا سایر بازیکنان در طول بازی منجمد کرد. این در صورتی اتفاق میوفتد کـه تیم یا بازیکن رقیب از کارت وایلد بـه عنوان رد کردن خود استفاده کند. بازیکنی کـه بلافاصله بعد از انجماد شمع دور انداخته نوبت می رسد، نمی تواند شمع دور ریختنی را بردارد. شمع دور انداختن را فقط میتوان پس از دور انداختن یک کارت طبیعی در بالای کارت انجماد برداشت.
اگر عرشه عمداً منجمد شده باشد، آشغال انجماد باید در بالای شمع دور ریخته، بـه طرفین قرار گیرد.
نکته: اگر بازیکنی بخواهد کارت هاي خاصی را کـه ممکن اسـت تیم رقیب قبلاً ترکیب کرده اسـت دور بیندازد، ممکن اسـت بخواهد عرشه را منجمد کند. فریز کردن عرشه بازیکنان رقیب را از برداشتن کارتی کـه قبلاً ترکیب کرده اند باز می دارد، زیرا تیم یا بازیکنان رقیب بـه احتمال زیاد دو یا چند کارت مشابه در دست خود ندارند.
وقتی نوبت بـه بازیکن می رسد، شمع دور ریختنی منجمد نمیشود، او می تواند با استفاده از یکی از موارد زیر شمع دور انداختن را بگیرد:
پس از پخش ملد تازه ایجاد شده، بازیکن بقیه شمع دور ریختنی را بـه دست خود اضافه میکند و ممکن اسـت تا زمانی کـه نوبت او باقیمانده اسـت، ملدهای اضافی را پخش کند.
یک بازیکن بیرون میرود ؛ یا از شر تمام کارتهایي کـه در دست دارد خلاص می شود تا دور فعلی را پایان دهد. برای بیرون رفتن، یک بازیکن یا تیم باید حداقل یک کاناستا رابا هم ترکیب کرده باشد، یا یکی را در روند بیرون رفتن ساخته باشد. در غیر این صورت، بازیکن باید همیشه حداقل یک کارت در دست داشته باشد.
اگر بازیکن یا تیمی بدون باز کردن بیرون برود، بـه بازیکن یا تیم 100 امتیاز اضافی تعلق می گیرد. بـه این می گویند بیرون رفتن پنهان .
نکته: بیرون رفتن مخفیانه می تواند یک استراتژی بسیار مؤثر باشد، زیرا بـه احتمال زیاد تیم یا بازیکنان رقیب را غافل میکند و تعداد قابل توجهی امتیاز منفی را برای انها بـه همراه می آورد. با این حال، خطرناک اسـت، زیرا ممکن اسـت یک بازیکن رقیب در حالی کـه تمام کارت هاي خودرا در دست دارید، بیرون برود و چیزی جز امتیاز منفی برای شـما باقی نماند.
پس از پایان دور، هر بازیکن باید امتیازهایی را کـه در طول راند جمع کرده اسـت بشمارد و ان را بـه مجموع امتیاز بازی خود اضافه کند.هنگام ارزیابی امتیازات در پایان هر دور از سیستم امتیازی زیر استفاده کنید:
-همه ی سایر مقادیر کارت کـه ادغام شدند: مقادیر امتیاز کارت مربوطه «بـه بخش “کارت ها و ترکیب ها” مراجعه کنید»
هر کارتی کـه در دست بازیکنی کـه در پایان بازی بیرون نیامده باقی بماند، بـه عنوان امتیاز منفی نسبت بـه امتیاز مربوط بـه او محسوب می شود. اگر بازیکن یا تیمی تا پایان دور بازی را باز نکرده باشد، هر سه تای قرمز جمعشده بـه همراه کارتهایي کـه در دست بازیکن اسـت، امتیاز منفی محسوب می شود.
امتیاز مشارکت برای دست برابر اسـت با ارزش کل امتیاز همه ی کارت هایي کـه توسط هردو بازیکن ترکیب شده اند، با هر امتیاز اضافی گرد آوری شده، منهای ارزش کارت هایي کـه در دست هردو بازیکن باقیمانده اسـت.