جکپات هاي پیشرونده در اسلات ها اسلاتها امروزه محبوبترین بازیهاي کازینو هستند و محبوبیت انها با فناوری پشت خودروهاي اسلات تکامل یافته اسـت. این فناوری اسـت کـه امکان تنوع بازی هاي اسلات و تمام ویژگی هاي انها را فراهم می کند کـه لذت بازی اسلات را ایجاد می کند. در دهه 1980؛ جکپات پیشرونده بـه عنوان یک جایزه اضافی معرفی شد و بـه برنامه منظم جوایز یک دستگاه اضافه شد.
دراین مقاله، خواهیم دید کـه جکپات مترقی چیست ؛ چگونه کار میکند و چگونه می تواند یک بازیکن اسلات را میلیونر کند، و همچنین آیا توصیه استراتژیک برای افزایش شانس برنده شدن برنده یک جکپات پیشرونده در کازینوهای زنده وجوددارد یا خیر .
اول، شـما باید بین جکپات معمولی یک دستگاه اسلات و یک جکپات پیشرونده تمایز قائل شوید. جکپات معمولی در واقع یک جایزه ثابت «بسته بـه اندازه شرط/اعتبار شـما» اسـت کـه بالاترین شانس پرداخت را در برنامه پرداخت یک اتومبیل اسلات دارد.
جکپات پیشرونده یک جایزه با افزایش متغیر اسـت کـه با یک یا چند دستگاه اسلات مرتبط اسـت. در مورد دوم، شبکهاي از اسلاتها وجوددارد کـه جکپات را بـه نام «پیشروها» تولید میکنند . جکپات پیشرونده بـه طور مداوم بـه عنوان یک صندوق جایزه از تمام شرطهایي کـه بازیکنان در دستگاههاي موجود در شبکه قرار می دهند جمعآوری میشود. جکپات توسط الگوریتمها و قوانین خاصی برای شروع جایزه برای یک بازیکن آزاد میشود.
مقدار فعلی جکپات پیشرونده بر روی هر دستگاه در شبکه و همچنین در مکان هاي دیگر در کازینوهای آنلاین یا زمینی نمایش داده می شود و متر نامیده می شود . کمک بـه صندوق جکپات یا در هر شرط یا هر برد انجام می شود. در هر شرط، سهم بـه این معنی اسـت کـه درصد معینی از هر شرط «کـه نرخ افزایش متر نامیده میشود» بـه صندوق می رود، در حالی کـه بـه ازای هر برد بـه این معنی اسـت کـه تنها در صورتی کـه ان شرط برنده یک جایزه معمولی باشد، سهم بـه صندوق هدایت می شود.
نرخ هاي معمول افزایش متر 1٪ و 2٪ اسـت. جکپات پیشرونده را میتوان پس از عبور متر از مقدار مشخصی بـه نام seed آزاد کرد . هر سیستم مترقی قوانین خاص خودرا برای شروع جکپات دارد و برنده با استفاده از RNG و الگوریتم هاي پیچیده بین بازیکنان واجد شرایط انتخاب می شود.
سیستم هاي پیشرونده اي وجوددارد کـه بازیکن را ملزم بـه برنده شدن یک جایزه معمولی «حتی جکپات معمولی» می کند تا واجد شرایط دریافت جکپات مترقی باشد. سیستمهاي دیگر نیازی بـه برد ندارند، بنابر این هر بازیکنی کـه شرط میبندد واجد شرایط اسـت، اما اکثر انها برای واجد شرایط بودن بازیکن نیاز بـه یک شرط حداکثر «اعتبار/نام» دارند.
جکپات پیشرونده دو نوع اصلی اسـت: جکپات نامحدود و جکپات کـه باید بـه ان دست پیدا کرد . جکپات نامحدود هیچ محدودیتی ندارد کـه بالاتر از ان آزاد شود. انتشار یک جکپات نامحدود فقط توسط الگوریتمهاي راهاندازی دیکته می شود و تنها شرط ان این اسـت کـه متر از بذر فراتر رود.
جکپات مورد نیاز باید قبل از رسیدن بـه حداکثر مقدار تعیین شده «مقدار مورد نیاز» متر آزاد شود. این مقدار برای هر سیستمی خاص اسـت. جکپات را میتوان در هر زمانی بین دانه و مقدار مورد نیاز بـه دست آورد. نقطه رهاسازی طبق معمولً توسط RNG تعیین می شود، کـه بـه طور تصادفی مقداری را در ان فاصله بین مقدار حداقل و حداکثر انتخاب می کند.
با توجه بـه شبکه ها، سه دسته از مترقی ها وجوددارد :
اینها خودروهاي اسلات فردی هستند کـه برای جکپات پیشرونده فقط از شرطبندیهاي خود سرمایه جمعآوری میکنند. اینها نخستین پیشروها در کازینوها بودند اما امروزه نیز حضور دارند و جکپات هاي بیش از 10000 دلار را آزاد می کنند.
در چنین شبکهاي، وجوه جکپات پیشرونده از چندین دستگاه اسلات دریک کازینو جمعآوری میشود. انها دریک شبکه محلی از 10 تا 100 خودرو بـه هم متصل هستند. هر بازیکن در هر دستگاهی در شبکه در صندوق جکپات شرکت می کند و هر شخصی کـه واجد شرایط باشد می تواند ان را برنده شود. غیرمعمول نیست کـه مترقیان محلی جکپات هاي بیش از یک میلیون دلار را آزاد کنند.
این افراد مترقی هستند کـه دریک شبکه در چندین کازینو، آنلاین یا فیزیکی، در مکانهاي مختلف در سراسر جهان کار می کنند. جکپات پیشرونده از شرطبندیهایي کـه در بسیاری از خودروها گذاشته می شود تغذیه میشود و ممکن اسـت بـه میلیون ها یا دهها میلیون انباشته شود.
بازیکنان اسلات می دانند کـه جکپاتهاي معمولی بـه ندرت مورد استفاده قرار میگیرند، و بیشتر انها میدانند کـه جکپات پیشرونده حتی نادرتر اسـت. با این حال، انگیزه آن ها پیروزی هاي بزرگی هستند کـه در طول زمان برای ترقی خواهان اتفاق افتاد و بـه شدت تبلیغ شد.
رتبه اول : 39.7 میلیون دلار بزرگ ترین جکپات اسلات تمام دوران بود کـه در کازینو Excalibur در لاس وگاس برنده شد . این موفقیت درسال 2003 دریک دستگاه اسلات Megabucks بود.
رتبه دوم : 35 میلیون دلار دومین جکپات بزرگ اسلات بود کـه در Desert Inn، لاس وگاس، درسال 2000؛ دوباره دریک دستگاه بازی Megabucks برنده شد .
مقام سوم : 27.6 میلیون دلار بـه عنوان مقام سوم توسط همین مگاباکس در کازینو پالاس استیشن در لاس وگاس درسال 1998 ارائه شد.
این بالا مستلزم این نیست کـه چنین بردهای 8 رقمی فقط در کازینوهای زمینی امکانپذیر اسـت. مترقیان شبکه آنلاین گسترده میتوانند چنین بردهایی را نیز بـه ارمغان بیاورند و شواهد فوری فقط رتبه چهارم را در صدر بزرگ ترین بردها دارند:
جکپات 17.8 میلیون یورویی بـه صورت آنلاین در وبسایت PAF.com درسال 2013 توسط بازیکنی کـه قرقره هاي یک دستگاه مگا فورچون را می چرخاند برنده شد.
چنین مبالغ برنده اي با جوایز برتر در بخت آزمایی هاي ایالتی قابل مقایسه اسـت و از آنجایی کـه همه ی ما میدانیم کـه شـما باید چقدر خوش شانس باشید کـه در قرعه کشی جکپات را بـه دست آورید، این سوال مطرح می شود کـه آیا اسلات هاي پیشرونده شانس بیشتری برای برنده شدن جکپات نسبت بـه بخت آزمایی دارند .
اول از همه ی، باید بدانید کـه احتمال رسیدن بـه یک جکپات پیشرونده را نمیتوان بـه طور دقیق «حتی تقریبا» تخمین زد. این تخمین ابتدا غیرممکن اسـت، زیرا ما نمی دانیم الگوریتم راهاندازی جکپات چه برای افراد مترقی نامحدود و چه برای افراد مترقی کـه باید بـه ان ضربه بزنند چیست – فقط توسعهدهنده سیستم و تولیدکننده این اطلاعات را میدانند.
علاوه بر این، برای سیستمهایي کـه معیار واجد شرایط بودن انها این اسـت کـه بازیکن در برنامه معمولی «طبق معمولً جایزه برتر» جایزه بگیرد، احتمال دستیابی بـه جکپات پیشرونده بـه احتمال دوم بستگی دارد «و کمتر از ان اسـت». کـه بـه دلیل کمبود اطلاعات در مورد تنظیمات پارامتریک دستگاه اسلات «تعداد توقف در هر حلقه و وزن سمبل قرقره ها، اطلاعاتی کـه توسط سازنده بازی در برگه PAR مخفی نگه داشته می شود» قابل ارزیابی نیست.
باوجود این کمبود اطلاعات، ما هنوز یک ایده کلی در مورد ترتیب چنین احتمالی داریم. آماری کـه بـه طور گسترده در اینترنت منتشر می شود، میانگین 1 در 50 میلیون اسـت کـه کمتر از میانگین احتمال برنده شدن جکپات در بخت آزمایی دولتی اسـت «بـه عنوان مثال، احتمال برنده شدن ان در لاتاری 6/49 حدود 1 اینچ اسـت . 14 میلیون ». در حالی کـه من نمیدانم چگونه آن ها بـه چنین رقمی بـه عنوان یک علامت عمومی رسیده اند، من نیز ان را رد نمیکنم. فقط بـه عنوان یک تمرین، بیایید تخمین احتمال را برای یک مورد خاص در شرایط ایده آل انجام دهیم:
فرض کنید یک بازی 3 حلقه با 32 توقف در هر حلقه و یک سمبل جایزه برتر در هر حلقه. فرض کنید بازی دریک سیستم پیشرونده باید با محدودیتهاي متری 1001 تا 3000 دلار باشد، کـه در ان شرط واجد شرایط بودن این اسـت کـه بـه جکپات معمولی مرتبط با وقوع سمبل جایزه برتر در هر حلقه دست پیدا کنید. همچنین فرض کنید کـه الگوریتم بـه طور تصادفی نقطه اي را برای رهاسازی در توزیع یکنواخت اعداد صحیح در محدوده متر انتخاب می کند.
احتمال رسیدن بـه جکپات معمولی «1/32» x «1/32» x «1/32» = 1/32,768 اسـت. اگر بازیکن بـه جکپات معمولی برسد، فقط در صورتی بـه جکپات پیشرونده خواهد رسید کـه سطح متر بـه روز شده با ان برد معمولی با نقطه انتخاب شده توسط جکپات RNG برای انتشار مطابقت داشته باشد.
ما 2000 نقطه از این قبیل در فاصله min-max متر داریم، پس احتمال ان مسابقه 1/2000 اسـت. سپس، احتمال بـه دست آوردن جکپات «کـه در لحظه قبل از هر برد تخمین زده می شود» حاصل ضرب دو احتمال اسـت:
P = «1/32,768» x «1/2,000» = 1/65,536,000.
شانس رسیدن بـه یک جکپات پیشگام
رایج اسـت کـه در اسلات هاي معمولی هیچ بازی استراتژیک وجود ندارد و تنها استراتژی این اسـت کـه انتخاب کنید – دستگاه، اعتبار شـما، تعداد خطوط پرداختی کـه باید فعال کنید و حتی انتخاب نکردن بازی. در مورد شانس دریافت جایزه، هر چه چرخش بیشتر باشد، این شانس ها بیشتر می شود، مانند قرعه کشی، کـه در ان خرید بلیط هاي بیشتر، شانس قرعه کشی شانس را افزایش میدهد.
اگر در مورد شانس برنده شدن از نظر رسیدن بـه جکپات صحبت کنیم، اصل بالا هنوز در مترقی ها پابرجاست. هرچه بیشتر بازی کنید، شانس شـما برای رسیدن بـه جکپات بیشتر می شود، اگر چه انها بسیار اندک هستند.
یکیدیگر از عوامل موثر در افزایش شانس رقابت اسـت. هر چه تعداد بازیکنان در شبکه بیشتر باشد، شانس شـما برای رسیدن بـه جکپات کمتر اسـت. بـه همین دلیل اسـت کـه انتخاب یک شبکه کوچک از پیشروها و بازی در شبکه هاي محلی زمانی کـه حداقل تعداد بازیکنان درگیر وجوددارد توصیه می شود.
البته بالاترین جکپات ها از شبکه هاي گسترده بـه دست می آید. با این حال، هر چه سطح متر بالاتر باشد، بازیکنان بیشتری برای بازی جذب میشوند، بنابر این رقابت شـما افزایش مییابد و شانس رسیدن بـه جکپات کاهش مییابد.
بدیهی اسـت کـه بازی طولانی مدت و پشتکار در چسبیدن بـه افراد مترقی – کـه برای افزایش شانس رسیدن بـه یک جکپات لازم اسـت – بـه سرمایه شـما بستگی دارد. بنابر این، هدر ندادن سرمایه خود برای مقاصد دیگر توصیه می شود: انجام حداقل شرطها درصورت واجد شرایط بودن جکپات، بازی نکردن آن ها درصورت عدم واجد شرایط بودن، و اجتناب از خرج کردن پول در بازیهاي دیگر.
برای سیستم پیشرونده هر برد، توصیه می شود بازیهایي با شانس پرداخت پایینتر را انتخاب کنید، زیرا با احتمال بیشتری برای رسیدن بـه جایزه معمولی مورد نیاز همراه اسـت. در همین راستا، توصیه میشود درصورت امکان، برای سیستمهاي پیشگام کـه بـه جکپات معمولی نیاز اسـت و با نوسانات کم تا متوسط درصورت نیاز بـه جوایز معمولی کوچکتر، اتومبیلهایي با RTP بالا و نوسانات بالا بازی کنید.
از آنجایی کـه رسیدن بـه یک جکپات پیشرونده نیاز بـه بازی طولانی مدت دارد، میتوانیم در مورد شانس برنده شدن نه تنها از نظر احتمال بـه دست آوردن بلکه از نظر ارزش مورد انتظار نیز صحبت کنیم.
جکپاتهاي پیشرونده نه تنها میلیون ها نفر هستند، بلکه در صدر بردهای بزرگ قراردارند، بلکه کمتر نیز هستند. بازی درازمدت ضررهای انباشته بالایی را درنظر میگیرد «بـه همین دلیل اسـت کـه مدیریت بانک در هنگام تعقیب یک جکپات پیشرونده مهم اسـت»؛ و “برد” در بلند مدت در واقع بـه معنای سود کلی مثبت اسـت و الزاماًً یک ضربه نیست. تنها استراتژی مبتنی بر انتظارات در اسلات برای افراد مترقی کـه باید مورد توجه قرار گیرند در معرض اسـت:
بر این اصل استوار اسـت کـه RTP دستگاه در چنین شبکه اي با جکپات افزایش مییابد ودر نقطه اي «از سطح متر» از 100% فراتر می رود کـه بـه معنای انتظار صفر «و لبه خانه صفر» اسـت. این نقطه نقطه سر بـه سر نامیده می شود . پس از ان نقطه، مقدار مورد انتظار مثبت می شود.
استراتژی بهینه این اسـت کـه فقط زمانی بازی کنید کـه سطح متر از این نقطه سر بـه سر «کـه بـه ان بازی مزیت نیز گفته می شود » بگذرد. فرض بر این اسـت کـه بازیکن قادر بـه تخمین نقطه سربه سر اسـت و اطلاعات لازم برای ورودی RTP منظم دستگاه و نرخ افزایش متر r اسـت. یک قانون سرانگشتی برای تعیین تقریبا نقطه سربه سر این فرمول اسـت:
B = M x «1 – RTP + r» / «1 – RTP + 2r»؛ کـه در ان M مقدار جکپات اسـت کـه باید بـه ان ضربه بزنید.
فرمول با این فرض بـه دست می آید کـه الگوریتمی کـه جکپات را راهاندازی میکند بـهطور تصادفی مقداری را از توزیع یکنواخت مقادیر در محدوده متر انتخاب میکند.
یک سیستم پیشگام با RTP 97٪؛ نرخ 2٪ r و ارزش جکپات 4000 دلاری کـه باید بـه ان ضربه بزنید، نقطه سربه سر در نزدیکی B = 4000 دلار x «1 – 0.95» / «1 – 0.93» خواهد داشت. » = 2857 دلار.بازیکنی کـه از استراتژی مبتنی بر انتظار پیروی می کند باید فقط پس از رسیدن متر بـه این سطح بازی کند.
استراتژی شـما در اسلات ها هرچه کـه باشد، بـه یاد داشته باشید کـه تعقیب یک جکپات پیشرونده یک انتخاب پرخطر اسـت زیرا بازی طولانی مدت می تواند سرمایه شـما را کاهش دهد. علاوه بر این، باوجود هر استراتژی، شانس ضربه زدن بـه ان کم اسـت و عامل شانس تعیین کننده اسـت.
قمار مسئولانه در اسلات ها همچنین بـه این شرط اسـت کـه قبل از تعقیب یک جکپات پیشرونده، از افراد پیشگام و ویژگی هاي انها مطلع شوید.