بازی 10000 یک بازی خانوادگی سرگرم کننده اسـت کـه هدف ان کسب 10؛000 امتیاز با استفاده از 6 تاس اسـت. برای بازی فقط 6 تاس ؛ کاغذ ؛ خودکار و حداقل 2 بازیکن نیاز دارید. وقتی نوبت شـما اسـت ؛ تاسها را بچرخانید و هر ترکیب برنده اي را کـه برای شـما امتیاز کسب میکند،
انتخاب کنید ؛ مانند سه نوع ؛ مستقیم ؛ یا حتی یک یا پنج. همان گونه کـه تاس ها را می چرخانید ؛ نمره هر شخص را یادداشت کنید ؛ ببینید چه کسی بازیکن خوش شانس خواهد بود کـه برنده بازی اسـت.
1- درصورت تمایل ؛ تصمیم بگیرید کـه چه کسی اول کار کند. اگر 6 بازیکن یا تعداد کمتری داشته باشید این بـه خوبی کار میکند. بـه هر نفر یکی از تاس ها را بدهید و از آن ها بخواهید غلت بزنند. هر شخصی کـه بیشترین تعداد را بچرخاند ؛ ابتدا میرود و سپس بازی بـه سمت چپ ادامه مییابد.
اگر برای بالاترین تعداد تساوی وجوددارد ؛ دوباره غلت بزنید.توجه: اگر بیش از 6 نفر در حال بازی هستند ؛ ابتدا شخصی را بـه طور تصادفی انتخاب کنید.
2- وقتی نوبت شماست همه ی 6 تاس را بچرخانید. چه بازیکن اول باشید و چه نوبت شـما اسـت کـه بـه مرحله بعدی بروید ؛ هر 6 تاس را بردارید و قبل از غلتاندن انها را بـه آرامی در دست خود تکان دهید. سعی کنید تاس ها را روی سطح یکنواخت نگه دارید تا پیگیری و نمره دهی آن ها آسان تر شود.
3- تاسهایی را کـه بـه ثمر میرسانند ؛ مانند تکه ها ؛ پنج ها و سه نوع از هم تشخیص دهید. تنها اعدادی کـه وقتی فقط یک یا دو شماره از انها را بدست می آورید بـه شـما امتیاز میدهند 1 و 5 اسـت. غلتک یک ؛ 100 امتیاز و 5 5 امتیاز کسب میکند. 3 نوع از نوع 100 برابر شماره روی تاس اسـت ؛ بـه استثنای 3 شماره ؛ کـه ارزش ان 1000 امتیاز اسـت. برای هر شماره بیش از 3 نوع خود کـه رول میکنید ؛ دو برابر این مبلغ درآمد کسب میکنید.
بـه عنوان مثال ؛ اگر 6 تاس را بچرخانید و 2 ؛ 1 ؛ 4 ؛ 1 ؛ 6 ؛ 5 بدست آورید ؛ نمره شـما 250 خواهد بود زیرا شـما 2 شماره و یک 5 را دور زده اید.3 دو برابر 200 ؛ 3 سه ارزش 300 و غیره اسـت. 3 یکی تنها قانونی اسـت کـه از این قانون پیروی نمیکند و با 1000 امتیاز بیشترین امتیاز را دارد.
اگر 3 دو بپیچید 200 بدست می آورید ؛ 4 دوتایی 400 ؛ 5 دوتایی 800 و 6 دوبازی 1600 امتیاز اسـت. شـما باید 3 نوع از همه ی را در 1 رول کنید.
4- با کسب یک بازی مستقیم یا 3 جفتی 1500 امتیاز کسب کنید. صاف یعنی شـما 1 ؛ 2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 و 6 را غلتیدید و این ارزش 1500 امتیاز دارد. اگر بـه طور همزمان 3 جفت تاس بچرخانید ؛ این نیز 1500 امتیاز دارد.
بـه عنوان مثال ؛ اگر شـما دو سه ؛ 2 پنج و 2 شش غلت بزنید ؛ ارزش ان 1500 امتیاز خواهد بود.بعضی از افراد با رعایت ضریب صاف «1 ؛ 2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5» ارزش 1250 امتیاز ؛ و صافی بالا «2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 ؛ 6» کسب 50 امتیاز پیروی میکنند.اگر 4 نوع و یک جفت را دریک رول جمع کنید ؛ این ارزش 1500 امتیاز را دارد.
5- نگاه کنید ببینید آیا تاس بـه ثمر رسانده اید یا حداقل 1 را کنار بگذارید. تاسهایی کـه امتیاز میگیرند شامل مواردی مانند 1 یا 5 و همچنین 3 نوع از هر نوع یا هر ترکیب ترکیبی دیگر هستند. اگر 1 یا چند تاس برای کسب امتیاز جمع کردید ؛ آن ها را کنار بگذارید.
برای ادامه دادن باید حداقل 1 را کنار بگذارید ؛ هرچند میتوانید هر تعداد کـه میخواهید برای امتیازگیری کنار بگذارید.هر تاس کـه کنار بگذارید در ان نوبت دوباره جمع نمیشود و بـه عنوان بخشی از امتیاز ارزیابی میشود.
6- در نخستین پیچ خود حداقل 750 امتیاز کسب کنید تا “در هیئت مدیره قرار بگیرید. “گرفتن 750 امتیاز این اسـت کـه اساساً چگونه میتوانید وارد بازی شوید. اگر در نخستین نوبت خود 750 امتیاز کسب نکردید ؛ باید صبر کنید تا دوباره نوبت شـما شود و سپس سعی کنید 750 امتیاز کسب کنید.
بـه عنوان مثال ؛ اگر در طول نوبت خود چندین بار غلت بزنید اما فقط قادر بـه کسب 450 امتیاز هستید ؛ این برای نگه داشتن شـما در هیئت مدیره کافی نیست و دفعه دیگر کـه نوبت شـما باشد باید دوباره از نو شروع کنید .
هر زمان کـه نوبت شروع بـه کسب امتیاز رسمی باشد ؛ هر شخص باید 750 امتیاز کسب کند.بازیکنان فقط در نخستین نوبت خود باید 750 امتیاز کسب کنند. برای هر چرخش دیگر ؛ میتوانید بـه اندازه دلخواه خود امتیازات یا امتیازات خودرا حفظ کنید.
7- اگر هیچ تاس امتیازی ندارید ؛ نوبت خودرا پایان دهید. اگر تعداد دو یا سه ؛ چهار ؛ چهار یا شش را جمع کنید ؛ برای ان دور امتیازی کسب نکرده اید. این حتی اگر زودتر تاس را کنار گذاشته باشید و 5 تاس یا کمتر بچرخید ؛ این صدق میکند. هنگامی کـه تاس هایي دور میزنید کـه هیچ امتیازی نیست ؛ جمع شـما برای ان دور صفر میشود و نوبت بـه بازیکن بعدی میرسد.
بـه عنوان مثال ؛ اگر روی نخستین رول خود 3 دو قرار دهید و سپس یک 2 ؛ 4 و 6 را بچرخانید ؛ آخرین رول شـما صفر امتیاز دارد ؛ بنابر این امتیازاتی کـه در نخستین رول خود کسب کردید دیگر شمارش نمیشود.
8- تا زمانی کـه از نمره خود راضی نشوید یا بدون امتیاز نپیچید ؛ بـه غلت زدن ادامه دهید. تاس باقیمانده را بچرخانید و حداقل یکی را تنظیم کنید کـه برای هر رول امتیاز بگیرد. نوبت بازیکن اول وقتی تمام میشود کـه یا تصمیم بـه حفظ امتیاز خود میگیرند یا تاسهایی میاندازند کـه هیچ امتیازی ندارد.
بـه عنوان مثال ؛ اگر ابتدا 3 شش را نورد کردید ؛ شش هاي ارزش 600 امتیاز را کنار میگذارید. بگویید 3 تاس باقیمانده را غلتیدید و 1 ؛ 5 و 4 گرفتید. این مجموع امتیاز شـما را بـه 750 میرساند. شـما میتوانید این امتیاز را حفظ کنید یا باقیمانده را بچرخانید تا ببینید آیا میتوانید حتی امتیاز بیشتری کسب کنید «البته این بسیار خطرناک اسـت».
اگر 4 تاس کـه بـه شـما امتیاز میدهد کنار بگذارید و تصمیم بگیرید کـه 2 باقیمانده را دوباره بچرخانید ؛ اما 4 و 6 بگیرید ؛ نمره کل شـما برای ان نوبت 0 اسـت زیرا هیچ یک از این اعداد امتیاز کسب نمیکنند و نوبت شـما پایان مییابد.اگر هـمه 6 تاس را برای گلزنی کنار بگذارید ؛ میتوانید دوباره غلت بزنید و بـه امتیاز دهی ادامه دهید.
9- امتیاز خودرا ارزیابی کنید و تاس را بـه نفر بعدی منتقل کنید. یا از هر نفر بخواهید نمره خودش را ثبت کند یا کسی را بـه عنوان گلر منصوب کنید تا امتیازات همه ی را برای او دریک کاغذ جمع کند. هنگامی کـه امتیاز خودرا برای ان دور ارزیابی کردید ؛ تاس را بـه بازیکن سمت چپ منتقل کنید و بـه بازی ادامه دهید.
اگر در دور اول 800 امتیاز ودر دور بعدی 450 امتیاز بدست آورید ؛ جمع شـما بـه 1250 خواهد رسید و شـما در هر دور بـه نمره کل خود اضافه خواهید کرد.
1- انتخاب کنید کدام تاس بـه ثمر برسد تا دیگران را بـه بازی بازگرداند. اگر تاس چند امتیازی دارید ؛ لازم نیست همه ی انها را کنار بگذارید. تعداد زیادی از بازیکنان دوست دارند تا جایی کـه ممکن اسـت تاس را در بازی نگه دارند تا فرصت بیشتری برای کسب امتیازات بیشتر داشته باشند.
بـه عنوان مثال ؛ اگر 2 و 5 را رول کنید ؛ ممکن اسـت تصمیم بگیرید کـه 5 را بـه بازی برگردانید تا بـه شانس خود در غلتیدن یک نوع سه یا چهار نوع کمک کنید.
2- با پذیرش نمره خوب از خطر پذیری خودداری کنید. بعضی اوقات توقف در حالی کـه جلو هستید هوشمندانه اسـت – اگر تاس بـه ثمر رسانده اید و از نمره خود راضی هستید ؛ تاس باقیمانده را نپیچید و فقط ان امتیاز را بگیرید تا از خطر از دست دادن تمام امتیازات خود پیشگیري کنید.بـه یاد داشته باشید ؛ ادامه تاس کردن حتی اگر تاس اضافی دارید نیز ضروری نیست.
3- اگر سرب قوی دارید تاس اضافی خودرا بچرخانید. اگر نگران از دست دادن امتیازات بالفعل نیستید ؛ درصورت خطر ؛ ریسک کنید و مرتباً غلت بزنید تا ببینید چه چیزی بـه دست می آورید. اگر مدام غلت میخورید و 4 یا 5 تاس امتیاز دارید ؛ زمان خوبی برای حفظ امتیاز اسـت.
نورد آخرین ششم مرگ کمی خطرناک اسـت ؛ بنابر این فقط اگر واقعا خوش شانس هستید یا از دست دادن امتیازات بد نیست اینکار را انجام دهید.
4- با کسب حداقل 10؛000 امتیاز قبل از سایر بازیکنان دراین بازی پیروز شوید. وقتی یک بازیکن بـه 10 هزار امتیاز میرسد ؛ همه ی بازیکنان دیگر یک نوبت دیگر میگیرند. اگر هیچکس دیگری بـه 10 هزار امتیاز نرسد ؛ بازیکنی کـه ابتدا 10 هزار امتیاز کسب کرده برنده میشود.
اگر شخص دیگری در دور آخر خود حداقل 10؛000 امتیاز کسب کند ؛ شخصی کـه بیشترین امتیاز را دارد برنده میشود. عده اي از افراد طبق قوانینی بازی میکنند کـه شـما برای برنده شدن دقیقاً بـه 10؛000 امتیاز نیاز دارید ؛ اما این اجباری نیست.