آموزش بازی کارتی شت هد «SHITHEAD» این بازی گاهی با نام هاي دیگری مانند Palace ؛ Karma، China Hand و Ten-Two Slide نیز شناخته می شود . نخستین نسخه این صفحه بر اساس مشارکت مایکل لابرانچ بودو جیم کورتیس، سیاران گولتنیکس، شان دالی، ویلیام پوت، جین گواردوچی و کریستین سرس تغییراتی را اضافه کردهاند.
این بازی احتمالاً منشأ اسکاندیناوی یا نوردیک دارد: ممکن اسـت از بازی بسیار مشابه سوئدی Vändtia « “نوبت ده” » باشد و کاملاً با بازی فنلاندی Paskahousu « “شلت شلوار” » مرتبط اسـت. اکنون در تعداد زیادی از نقاط جهان شناخته شده اسـت ودر دهه هاي آخر قرن بیستم توسط مسافران جوان «کوله گردها» از همه ی ملیت ها گسترش یافته اسـت.
Shithead یک بازی ضرب و شتم اسـت کـه در ان بازیکنان سعی میکنند آخرین نفری نباشند کـه از شر تمام کارت هاي خود خلاص می شود. بازنده طبق معمولً از برخی ضررها رنج میبرد، مثلا وادار اسـت چای را درست کند، یا حداقل اینکار را دارد کـه دست بعدی را بـه هم بزند و معامله کند.
از دو تا پنج ممکن اسـت بازی کنند. بهترین بازی با حداقل سه اسـت.بازی بـه یک دسته معمولی 52 کارتی نیاز دارد. کارت ها از بالاترین تا پایین ترین رتبه 2؛ A، K، Q، J، 10؛ . . . ؛ 2 «دو مورد بالا و پایین هستند – زیر را ببینید ».
فروشنده بـه صورت تصادفی برای دست اول انتخاب می شود. معامله بعد از هر عقربه در جهت عقربه هاي ساعت میچرخد.فروشنده یک ردیف از سه کارت رو بـه پایین بـه هر بازیکن می دهد، هر بار.فروشنده سه کارت رو بـه بالا بـه هر بازیکن می دهد، یکی یکی، کـه کارت هاي رو بـه پایین را می پوشاند.
فروشنده یک دست سه کارت را بـه صورت رو بـه پایین بـه هر بازیکن، یکی یکی می دهد.هر کارتی کـه نخورده باقی میماند رو بـه پایین قرار می گیرد تا یک انبوه قرعه کشی تشکیل شود. بازیکنان سه دست کارت خودرا برمی دارند و بـه انها نگاه میکنند.
قبل از بازی، هر بازیکن می تواند هر تعداد کارت رابا کارتهاي رو بـه بالا خود مبادله کند. یک بازیکن ممکن اسـت هرگز بـه کارت هاي رو بـه پایین نگاه نکند تا زمانی کـه آن ها بازی کنند. «بازیکنان طبق معمولً کارت هاي رو بـه بالا با رتبه پایین تر را در دستان خود میگیرند.»
نخستین بازیکن کسی اسـت کـه 3 نخستین بازی رو بـه بالا را دریافت می کند. اگر هیچ 3 رو بـه بالا نباشد، نخستین کسی کـه یک سه دریک دست صدا می کند، نخستین بازیکن اسـت. اگر 3 بـه دست داده نشد، برای 4 مورد اول بـه همین ترتیب عمل می شود ودر صورت نیاز بـه همین ترتیب ادامه می یابد.
بازیکن اول یک انبوه دور انداختن روی میز را شروع می کند، از دستش هر تعداد کارت هم رتبه را رو بـه بالا بازی می کند، و از انبوه قرعه کشی کارت می گیرد تا دستش را بـه سه کارت پر کند. در نوبت در جهت عقربههاي ساعت، هر بازیکن باید یا یک کارت بازی کند یا مجموعهاي از کارتهاي مساوی رو بـه بالا در بالای شمع دور انداخته، یا شمع را بردارد. کارت یا کارت هاي بازی شده باید دارای رتبه اي برابر یا بالاتر از بازی قبلی باشد. اینکار، احتمالاً چندین بار در اطراف میز ادامه می یابد.
تا زمانی کـه در نهایت کسی نتواند یا نمیخواهد بازی قبلی را برابر یا شکست دهد. اگر بعد از بازی کمتر از سه کارت در دست دارید، باید فوراً دست خودرا با کشیدن از استوک پر کنید تا دوباره سه کارت داشته باشید. اگر تعداد کارتهاي موجود در انبار خیلی کم باشد، بـه همان تعداد کارت میکشید. وقتی اصلاً کارتی در انبار باقی نماند،
اگر در نوبت شـما نمیتوانید یا نمیخواهید کارتی را بازی کنید، باید تمام کارت هاي موجود در انبوه دور ریختنی را بردارید و بـه دست خود اضافه کنید. اگر کارت را بردارید، در ان نوبت هیچ کارتی بازی نمیکنید.
اما همسایه دست چپ شـما، کـه در نوبت بعدی بازی میکند، با بازی کردن هر کارت یا مجموعهاي از کارتهاي مساوی کـه می خواهد، یک انبوه دور انداختن جدید را شروع می کند. سپس بازی مانند قبل ادامه می یابد.
تا زمانی کـه نوبت خودرا با کارت هایي در دست شروع می کنید، در ان نوبت اجازه ندارید از روی کارت هایي کـه روی میز دارید بازی کنید. در ان نوبت فقط می توانید با کارت هایي کـه در دست دارید بازی کنید.
دوتا همیشه روی هر کارتی بازی می شود و هر کارتی را میتوان با دو بازی کرد.یک ده را می توان در هر نوبتی، هرچه کـه کارت بالایی شمع دور انداخته باشد «یا حتی اگر شمع خالی باشد» بازی کرد. وقتی ده بازی می شود، شمع دور انداختن از بازی حذف می شود و همان بازیکنی کـه ده را بازی می کند نوبت دیگری میگیرد و هر کارت یا مجموعهاي از کارتهاي مساوی را برای شروع یک شمع دور انداختن جدید بازی می کند.
اگر فردی مجموعه اي از چهار کارت با همان رتبه را در بالای انبوه دور انداختن «چه با بازی هر چهار کارت بـه طور هم زمان یا با مساوی کردن بازی قبلی» تکمیل کند، کل انبوه از بازی حذف می شود و همان بازیکنی کـه بازی را تکمیل کرده اسـت . چهار نفر از یک نوع، نوبت دیگری میگیرد، هر کارت یا مجموعهاي از کارتهاي مساوی را بازی میکند تا یک انبوه دور انداختن جدید شروع شود.
اگر نوبت خودرا بدون هیچ کارتی در دست شروع کنید «چون دفعه قبل همه ی آن ها را بازی کردید و انبوه قرعه کشی خالی بود»؛ اکنون می توانید از کارت هاي رو بـه بالا بازی کنید. هنگامی کـه در حال بازی با کارت هاي رو بـه بالا هستید و نمیتوانید «یا نمیخواهید» کارتی با رتبه برابر یا بالاتر از کارت«هاي» بازی کننده قبلی بازی کنید، قبل از ان یکی از کارت هاي رو بـه بالا خودرا بـه انبوه اضافه می کنید.
تمام توده را در دستان خود بگیرید سپس نوبت بازیکن بعدی اسـت کـه با بازی کردن هر کارت یا مجموعه اي از کارت هاي مساوی، یک شمع دور انداختن جدید را آغاز کند. پس از برداشتن شمع، باید در نوبت هاي بعدی از دست خود بازی کنید تا زمانی کـه یکبار دیگر از شر همه ی کارت هاي دست خود خلاص شوید و بتوانید دوباره از روی کارت هاي میز خود بازی را شروع کنید.
وقتی همه ی کارتهاي میز رو بـه بالا خودرا بازی کرده اید و هیچ کارتی در دست ندارید، کارتهاي رو بـه پایین را کورکورانه بازی می کنید و وقتی نوبت شـما میرسد، یک کارت را روی انبوه میچرخانید. اگر کارت برگردانده شده قابل بازی باشد، بازی می شود و نوبت بازیکن بعدی اسـت کـه ان را برابر یا شکست دهد.
اگر کارت برگردانده شده شـما قابل پخش نیست «چون از بازی قبلی پایین تر اسـت»؛ کل انبوه از جمله کارت برگردانده را در دست میگیرید. سپس نوبت بازیکن بعدی اسـت کـه یک شمع دور انداختن جدید را شروع کند. پس از برداشتن شمع، باید در نوبت هاي بعدی از دست خود بازی کنید تا زمانی کـه یکبار دیگر از شر همه ی کارت هاي دست خود خلاص شوید و بتوانید کارت میز بعدی خودرا برگردانید.
هنگامی کـه شـما بـه طور کامل از شر تمام کارت هاي دست و میز خود خلاص شوید، با موفقیت از بازنده بودن اجتناب کرده اید و می توانید از بازی خارج شوید. وقتی آخرین کارت میز خودرا برگردانید، تنها در ان مرحله می توانید از کارت خارج شوید کـه بازی قبلی را شکست دهد «یا اگر ان را بـه یک انبوه دور انداختن خالی برگردانید».
اگر آخرین کارت خودرا برگردانید و قابل پخش نیست، باید ان را همراه با شمع بردارید. همانگونه کـه مردم از بازی خارج میشوند، بازیکنان باقیمانده بـه بازی ادامه می دهند. آخرین بازیکنی کـه با داشتن کارت باقی میماند، بازنده اسـت «همچنین بـه عنوان حشره شناخته می شود ». این بازیکن باید دست بعدی را انجام دهد و همچنین باید چای درست کند «یا هر وظیفه دیگری را کـه گروه برای اسانی و رفاه عمومی نیاز دارد انجام دهد».
یک بازی شش نفره با اضافه کردن دو جوکر بـه بسته امکانپذیر اسـت. جوکرها را میتوان در هر زمان، بـه صورت تکی یا گروهی، بازی کرد و فقط برای معکوس کردن جهت بازی «از جهت عقربههاي ساعت بـه خلاف جهت عقربههاي ساعت یا برعکس» استفاده می شود. بنابر این، اگر بازیکن بعدی بعد از این کـه شـما جوکر بازی کرد، نوبت بـه شـما برمی گردد و اکنون باید بازی قبلی خودرا شکست دهید یا شمع را بگیرید. جوکرها وحشی نیستند و نمیتوان انها را در ترکیب با کارت هاي دیگر بازی کرد.
طبق معمولً از روش متفاوتی برای معامله استفاده می شود: ابتدا یک ردیف از سه کارت رو بـه پایین بـه هر بازیکن بدهید. سپس یک دست از شش کارت رو بـه پایین بـه هر بازیکن بدهید. بازیکنان بـه دستان خود نگاه میکنند و هر سه کارت از شش کارت خودرا انتخاب میکنند تا رو بـه بالا روی سه کارت رو بـه پایین خود قرار دهند. این همان نتیجه اي اسـت کـه روش معامله در توضیحات اصلی بالا داده شده اسـت، با این تفاوت کـه دراین نسخه بازیکنان هیچ یک از کارت هایي را کـه در نهایت در دستان سه کارته حریفان قرار میگیرند، ندیده اند.
این بازی گهگاه برای یافتن برنده انجام می شود تا بازنده. دراین صورت، برنده نخستین بازیکنی اسـت کـه بتواند از شر تمام کارت هاي دست و جدول خود خلاص شود.عده اي از مردم بازی میکنند کـه ده را می توان در هر زمان پخش کرد و انبوه دور ریختنی را پاک می کند. «در توضیحات اصلی ده را نمیتوان روی جک، ملکه، کینگ یا آس بازی کرد».
برخی بازی میکنند کـه در آخر بازی، وقتی بازیکنی روی میز کارت هاي رو بـه بالا دارد اما کارتی در دست ندارد، اگر بازیکن نتواند مایل بـه بازی کارت رو بـه بالا نباشد، بـه سادگی انبوه بازی را برمی دارند و تمام کارت ها را ترک میکنند. کارت هاي میز رو بـه بالا در جای خود.
هنگامی کـه یک هفت پخش می شود، نمایش بعدی باید کمتر یا برابر با هفت، یا هشت «در زیر» یا یک ده «ده ها را می توان در هر زمانی پخش کرد» باشد.هنگامی کـه یک هشت پخش می شود، جهت بازی برعکس می شود «بنابر این عملکرد ان شبیه بـه جوکر در توضیحات اصلی اسـت». دراین تغییر یک هشت را می توان روی هر کارتی بازی کرد.
هشت ها شفاف هستند – وقتی روی هشت بازی می کنید، باید نخستین کارت زیر ان را بزنید کـه هشت نیست. اگر هشت تا روی میز خالی بازی شود، طبق معمول جهت بازی را برعکس می کند و هر کارتی می تواند ان را شکست دهد.
اگر یک هشت روی هفت بازی شود، شخصی اسـت کـه هفت را بازی کرده اسـت کـه یک کارت کمتر یا مساوی «یا هشت یا ده دیگر» بازی کرده اسـت.
شان دالی، نسخه اي از بازی Karma را از رادفورد، ویرجینیا، ایالات متحده توصیف می کند. تفاوت ها بـه شرح زیر اسـت:
هنگامی کـه در شروع بازی کارت ها را رو بـه بالا روی سه کارت رو بـه پایین خود قرار میدهید، اگر دو یا چند کارت دریک رتبه دارید، می توانید انها را روی همان کارت قرار دهید. شـما همان گونه روی هر یک از سه کارت رو بـه پایین خود کارت هاي رو بـه بالا قرار میدهید.
بنابر این اگر دو یا چند کارت مساوی روی همان کارت قرار داده باشید، کمتر از سه کارت در دست خواهید داشت. اکنون با کشیدن از سهام، دست خودرا بـه سه کارت پر می کنید. اگر کارتهاي بیشتری را از نظر رتبه برابر با کارتهاي رو بـه بالا خود بکشید.
درصورت تمایل می توانید این کارتها را نیز رو بـه بالا در بالای کارتهاي منطبق قرار دهید و دوباره بـه سه کارت پر کنید. تا زمانی کـه بـه قرار دادن کارت هاي منطبق ادامه دهید، این روند می تواند تکرار شود. در پایان مراحل باید سه کارت در دست داشته باشید. در آخر بازی،
مثال: شش کارت قابل مشاهده شـما A، K، K، J، J، 9 هستند. آس یکی از کارت هاي رو بـه پایین، دو شاه را روی دیگری و دو جک را روی سومی قرار میدهید. اکنون فقط یک کارت در دست دارید «نُه کارت» و باید دو کارت از سهام بکشید.
مثلا یک جک و یک شش. جک را روی جک هاي خود میگذارید و دوباره می کشید و جک دیگری میگیرید. شـما هم این را روی جک هاي خود قرار میدهید و دوباره نقاشی می کنید و شش میگیرید. دراین مرحله باید متوقف شوید. دست شـما 9؛ 6؛ 6 اسـت. چهار جک شـما برای پاک کردن جدول در آخر بازی مفید خواهد بود.
وقتی بازیکنی بـه جای شکست دادن بازی قبلی، بازی بعدی را بازیکن قبلی انجام می دهد – یعنی شخصی کـه آخرین کارت را قبل از پیکاپ بازی کرده اسـت – نه توسط بازیکن بعدی در چرخش.
ویلیام جی پوت نسخه اي «بـه طور محلی بـه نام اسمگ هد شناخته می شود» رابا تفاوت هاي زیر توصیف می کند:
انها از چند دسته کارت استفاده میکنند کـه باهم قاطی شده اند.در ابتدا، هر بازیکن چهار کارت رو بـه پایین، چهار کارت رو بـه بالا و یک دست چهار تایی دارد «بـه جای سه، سه و سه».نخستین کسی کـه یک 10 بازی میکند یا یک چهار نفره را کامل میکند و انبوه را پاک می کند، بـه عنوان فرد «فلاش» شناخته می شود، و هر بار کـه این اتفاق در آینده رخ می دهد باید شمع را پاک کند.
وقتی کارتهاي بازیکنان تمام میشود، بـه بازی ادامه می دهند تا زمانی کـه فقط یک بازیکن کارت باقی بماند. این بازیکن بـه “سر smeg” مشهور اسـت.
کریس وینتر گزارش می دهد کـه در کالج وست کنت «بریتانیا»؛ اسمگ هد توسط 2 یا 3 بازیکن با یک بسته بازی می شد، هر کدام 5 کارت رو بـه پایین، 5 کارت رو بـه بالا و دست هاي 5 کارتی.
هفت را می توان روی هر چیزی بازی کرد و “شیشه” اسـت، بـه این معنی کـه بازیکن بعدی باید کارتی را بازی کند کـه قانوناً می توانست قبل از هفت روی کارت بازی کند. بـه عنوان مثال، اگر یک 7 روی یک آس بازی شود، بازیکن بعدی باید یک آس را شکست دهد. اگر 7 روی میز خالی پخش شود «هیچ چیزی زیر ان نیست» مقدار ان 7 اسـت.
وقتی یک هشت بازی می شود، کارت بعدی باید کمتر از 8؛ یا 8 دیگر، یا یک جوکر باشد.ده را می توان روی هر چیزی بـه جز هشت بازی کرد و باعث می شود شمع طبق معمول پاک شود. بازیکن 10 دوباره روی میز خالی بازی می کند.
جوکر را می توان روی هر چیزی بازی کرد و بازیکن بعدی یک نوبت را از دست داد. اگر فقط دو بازیکن در بازی وجود داشته باشد، بـه این معنی اسـت کـه بازیکن جوکر بلافاصله یک کارت دیگر با هر ارزشی بازی می کند. در بازیهاي بیش از دو بازیکن، جوکر بـه یکی از سه روش درنظر گرفته میشود: بـهعنوان شیشه «مثل 7» یا با مقدار 7؛ یا با مقدار 2. برای پیشگیری از بحث، قبل از شروع تصمیم بگیرید کـه کدام یک از این تغییرات وجوددارد. بازی کرد.
در نوبت شـما می توانید یک توالی صعودی از کارت هاي متوالی را دریک لباس تک بازی کنید، مشروط بر این کـه کارت اول بر بازی قبلی غلبه کند. تمام بازیهاي بعدی نیز باید قانونی باشند، بنابر این دنباله با هشت خاتمه می یابد، زیرا بعد از هشت باید کارت بعدی کمتر یا مساوی باشد. اگر سکانس بـه شماره 10 میرسید، توده دور انداخته می شد و همان بازیکن با هر بازی، یک توده جدید را شروع میکرد.
یک قانون اختیاری برای بازیهایي کـه بیش از دو بازیکن دارند: وقتی دسته جمع میشود، بازی بـه بازیکن قبلی برمیگردد، نه این کـه بـه بازیکن بعدی منتقل شود.Twisted Shithead یک تنوع استادانه اسـت کـه در ان تقریبا همه ی کارت ها دارای جلوه هاي ویژه هستند. توسط Galbraith/Lewis/Constance/Mabely «1993» ایجاد شد. توضیحات توسط پل جیمز «1997» اسـت .
Reverse Shithead یک نسخه ارائه شده توسط Andrew Duthie اسـت کـه شامل یک مرحله معکوس اسـت کـه در ان ضرب کردن کارت بازیکن قبلی اجباری اسـت اما مضر اسـت.کریستین سرس بـه من میگوید کـه در فنلاند بازی طبق معمولً بدون جوکر و با چهار کارت رو بـه پایین و رو بـه بالا در مقابل هر بازیکن بـه جای سه کارت انجام می شود. قوانین بـه زبان فنلاندی برای دو نسخه – Mukava و Piina – دراین نسخه آرشیو وبسایت او موجود اسـت.
دیوید دریسکول گزارش می دهد کـه Ten-Two Slide را در ایلینوی با دستان چهار کارته بازی کرده اسـت، اما فقط سه کارت معمولی رو بـه پایین و سه کارت رو بـه بالا برای هر بازیکن.تغییرات بیشتر ارائه شده توسط خوانندگان در صفحه تغییرات Shithead دربخش بازی هاي اختراع شده در pagat.com لیست شده اسـت.در این جا یک کپی بایگانی از یک صفحه وب اسـت کـه یک تغییر شناخته شده بـه نام Shit-Boot را توصیف می کند .
Einar Egilsson یک برنامه رایگان Shithead منتشر کرده اسـت کـه با ان می توانید در مقابل یک رقیب رایانه اي آنلاین بازی کنید. دراین نسخه، پنج ها را می توان روی هر کارت بالاتری بازی کرد و برای بازی بعدی بـه کارت کمتر از 5 نیاز دارد، و بازیکن همیشه مجاز اسـت بـه جای بازی با کارت از دست، سعی کند کارت بالایی سهام را بازی کند.
مایکل اجبه برنامه اي را برای اندروید یا iOS با نام Shed منتشر کرده اسـت کـه با تغییراتی در کارت هاي ویژه همراه اسـت: